Knjige
  • sve knjige
  • noviteti
  • beletristika
    • suvremena književnost
    • klasici i suvremeni klasici
    • krimić, triler i misterij
    • povijesni roman
    • obiteljska saga
    • ljubavni roman
    • spekulativna fikcija & fantasy
    • humor & satira
    • kratke proze
    • poezija i drama
  • publicistika
    • putopis
    • povijest
    • politika
    • memoari i biografije
    • eseji
    • umjetnost, glazba i kazalište
    • filozofija, sociologija, psihologija
    • feminizam
  • kultura življenja
    • Putopis
    • osobni rast
    • hrana
  • za djecu
    • slikovnice 0-3
    • slikovnice 3-6
    • slikovnice 6+
    • romani za djecu
    • priče, bajke i basne
    • učimo zajedno
  • za mlade
  • strip
    • strip za djecu i mlade
    • strip za odrasle
  • Igračke
    • drvene igračke
    • plišane igračke / plišanci
  • arhiva
    • beletristika arhiva
    • publicistika arhiva
  • F-magazin

PRIJAVA / REGISTRACIJA
Moj račun
Prijava (login) Registracija

Izgubljena lozinka?

Lozinka će biti poslana na tvoju email adresu.

Vaši osobni podaci će se koristiti za obradu vaše narudžbe, potpori vašim potrebama u ovoj internetskoj trgovini i za druge namjene, opisano na stranici pravilima privatnosti.

0 košarica 0,00€ 0
0 Košarica
Košarica (0)
Međuzbroj: 0,00€

Vidi košaricuBlagajna

Kupi za još 35,00€ za besplatnu dostavu! Imaš besplatnu dostavu!
Kategorije Izbornik
  • Novo
  • Preporuke
  • Top ljestvice
  • Akcija i sniženja
  • Autori
  • F magazin
    • Novosti
    • Razgovori
    • Kritike i osvrti
    • Kako je bilo
    • Dječji kutak
    • Proza
    • Poezija
    • Eseji
    • Feljton
    • Arhiva
  • FSK
  • Događaji
  • sve knjige
  • noviteti
  • beletristika
    • suvremena književnost
    • klasici i suvremeni klasici
    • krimić, triler i misterij
    • povijesni roman
    • obiteljska saga
    • ljubavni roman
    • spekulativna fikcija & fantasy
    • humor & satira
    • kratke proze
    • poezija i drama
  • publicistika
    • putopis
    • povijest
    • politika
    • memoari i biografije
    • eseji
    • umjetnost, glazba i kazalište
    • filozofija, sociologija, psihologija
    • feminizam
  • kultura življenja
    • Putopis
    • osobni rast
    • hrana
  • za djecu
    • slikovnice 0-3
    • slikovnice 3-6
    • slikovnice 6+
    • romani za djecu
    • priče, bajke i basne
    • učimo zajedno
  • za mlade
  • strip
    • strip za djecu i mlade
    • strip za odrasle
  • Igračke
    • drvene igračke
    • plišane igračke / plišanci
  • arhiva
    • beletristika arhiva
    • publicistika arhiva
PRIJAVA / REGISTRACIJA
PRIJAVA / REGISTRACIJA
Moj račun
Prijava (login) Registracija

Izgubljena lozinka?

Lozinka će biti poslana na tvoju email adresu.

Vaši osobni podaci će se koristiti za obradu vaše narudžbe, potpori vašim potrebama u ovoj internetskoj trgovini i za druge namjene, opisano na stranici pravilima privatnosti.

0 košarica 0,00€ 0
0 Košarica
Košarica (0)
Međuzbroj: 0,00€

Vidi košaricuBlagajna

Kupi za još 35,00€ za besplatnu dostavu! Imaš besplatnu dostavu!
PRETPLATI SE NA NEWSLETTER
PODRŠKA I NARUDŽBE 01 7900 889
PRIJAVA / REGISTRACIJA
Moj račun
Prijava (login) Registracija

Izgubljena lozinka?

Lozinka će biti poslana na tvoju email adresu.

Vaši osobni podaci će se koristiti za obradu vaše narudžbe, potpori vašim potrebama u ovoj internetskoj trgovini i za druge namjene, opisano na stranici pravilima privatnosti.

0 košarica 0,00€ 0
0 Košarica
Košarica (0)
Međuzbroj: 0,00€

Vidi košaricuBlagajna

Kupi za još 35,00€ za besplatnu dostavu! Imaš besplatnu dostavu!
Knjige
  • sve knjige
  • noviteti
  • beletristika
    • suvremena književnost
    • klasici i suvremeni klasici
    • krimić, triler i misterij
    • povijesni roman
    • obiteljska saga
    • ljubavni roman
    • spekulativna fikcija & fantasy
    • humor & satira
    • kratke proze
    • poezija i drama
  • publicistika
    • putopis
    • povijest
    • politika
    • memoari i biografije
    • eseji
    • umjetnost, glazba i kazalište
    • filozofija, sociologija, psihologija
    • feminizam
  • kultura življenja
    • Putopis
    • osobni rast
    • hrana
  • za djecu
    • slikovnice 0-3
    • slikovnice 3-6
    • slikovnice 6+
    • romani za djecu
    • priče, bajke i basne
    • učimo zajedno
  • za mlade
  • strip
    • strip za djecu i mlade
    • strip za odrasle
  • Igračke
    • drvene igračke
    • plišane igračke / plišanci
  • arhiva
    • beletristika arhiva
    • publicistika arhiva
  • Novo
  • Preporuke
  • Top ljestvice
  • Akcija i sniženja
  • Autori
  • F magazin
    • Novosti
    • Razgovori
    • Kritike i osvrti
    • Kako je bilo
    • Dječji kutak
    • Proza
    • Poezija
    • Eseji
    • Feljton
    • Arhiva
  • FSK
  • Događaji
Dobrodošli u novu Fraktura web knjižaru
Besplatna dostava RH iznad 35 €
Proljetni sajam: knjige već od 2 €
Kategorije Izbornik
  • Novo
  • Preporuke
  • Top ljestvice
  • Akcija i sniženja
  • Autori
  • F magazin
    • Novosti
    • Razgovori
    • Kritike i osvrti
    • Kako je bilo
    • Dječji kutak
    • Proza
    • Poezija
    • Eseji
    • Feljton
    • Arhiva
  • FSK
  • Događaji
  • sve knjige
  • noviteti
  • beletristika
    • suvremena književnost
    • klasici i suvremeni klasici
    • krimić, triler i misterij
    • povijesni roman
    • obiteljska saga
    • ljubavni roman
    • spekulativna fikcija & fantasy
    • humor & satira
    • kratke proze
    • poezija i drama
  • publicistika
    • putopis
    • povijest
    • politika
    • memoari i biografije
    • eseji
    • umjetnost, glazba i kazalište
    • filozofija, sociologija, psihologija
    • feminizam
  • kultura življenja
    • Putopis
    • osobni rast
    • hrana
  • za djecu
    • slikovnice 0-3
    • slikovnice 3-6
    • slikovnice 6+
    • romani za djecu
    • priče, bajke i basne
    • učimo zajedno
  • za mlade
  • strip
    • strip za djecu i mlade
    • strip za odrasle
  • Igračke
    • drvene igračke
    • plišane igračke / plišanci
  • arhiva
    • beletristika arhiva
    • publicistika arhiva
PRIJAVA / REGISTRACIJA
0 košarica 0,00€ 0
0 Košarica
Košarica (0)
Međuzbroj: 0,00€

Vidi košaricuBlagajna

Kupi za još 35,00€ za besplatnu dostavu! Imaš besplatnu dostavu!

Fraktura F magazinPod lupom: U početku bijaše preljub

Pod lupom: U početku bijaše preljub

Tekst je izvorno objavljen u časopisu Novi Omanut Židovske općine Zagreb

PRILOG ŽIDOVSKOJ POVIJESTI I KULTURI

30. 12. 2024. /Autor:Fraktura / 51 / 0
Ljubav u doba mržje
Florian Illies

Ljubav u doba mržje

26,99€23,00€ Kupi

Piše: Zdravko Zima

U knjizi Ljubav u doba mržnje (Liebe in Zeiten des Hasses) njemački pisac i povjesničar umjetnosti Florian Illies inzistirao je na zanemarenoj, katkad vješto skrivenoj strani pojedinačnih biografija koje potvrđuju ono notorno: da je eros u svim manifestacijama, kanoniziranim i anatemiziranim, u temeljima ljudskog bića

Među ženskim protagonistkinjama koje se nisu libile bračnih izleta, heteroseksualnih, lezbijskih, pa i incestuoznih veza izdvajaju se Erika Mann, Tamara Lempicka, Alma Mahler, Anaïs Nin, Marlene Dietrich, Leni Riefenstahl, Greta Garbo, Mascha Kaleko, Thea Sternheim, Simone de Beauvoir. Impozantna lista za veliko poglavlje europske ili svjetske umjetnosti novoga doba, ali isto tako trofejni zbroj čarobnica i zavodnica koje se idealno uklapaju u Illiesov sentimentalno-seksualni mozaik.

Umjesto Ljubav u doba mržnje, Illiesova knjiga mogla se zvati Vodič kroz razvratni život. Nešto slično pošlo je za rukom njemačkom piscu Konradu Haemmerlingu koji je 1931. objavio Vodič kroz razvratni Berlin (Führer durch das lasterhafte Berlin). Objavio ga je pod pseudonimom Curt Moreck, ali nakon Hitlerova dolaska na vlast, završio je na lomači.

Ova storija, katkad vesela i groteskna, katkad turobna i  nevjerojatna, mogla bi početi epizodom čiji se glavni junak zove Carl Schmitt. Premda je bio u drugom braku s Duškom Todorović, gospođom srpskih korijena, potonji je svoju ozakonjenu vezu strogo lučio od prakticirane erotike. Schmitt je seks uzimao kao drogu koja ga je stimulirala u javnim nastupima ili u procesima pisanja, a poslije avantura sa studenticama i prostitutkama, kad se rezignirano vraćao doma, poput ratnika s bojnog polja, Duška ga je morala tješiti i stabilizirati da bi bio oran za nove koliko intelektualne, toliko i one druge, tjelesno zahtjevne pothvate. Možda to zvuči infantilno, ali Schmitt nije bio ulični anonimus. Studije prava završio je Berlinu i Münchenu, doktorirao je u Strasbourgu, a u svoje vrijeme figurirao je kao  glasoviti pravni, ustavni i politički teoretičar te istaknuti član Nacističke stranke. Godine 1916. oženio se Hrvaticom Pavlom Dorotić, od koje se rastao kad je shvatio da je njeno grofovsko podrijetlo lažno. Predavao je na mnogim sveučilištima, ponajviše u Berlinu, a o njegovom nacionalnom furoru dovoljno svjedoči podatak da se za vrijeme Prvog svjetskog rata dobrovoljno javio u vojsku. Dakako, Schmitt nije jedini čiji je javni lik renomiranog  profesora i političkog teoretičara u raskoraku s njegovom privatnom biografijom ili onim što pretpostavljaju advokati konvencionalnog morala. Poslije sloma nacizma uhapsili su ga američki vojnici, potom je godinu dana proveo u logoru i vratio  se u zavičajni Plettenberg, ali nije se nikada pokajao zbog svoje nacističke prošlosti, odbijajući svaku pomisao o denacifikaciji. S obzirom na njegovu ideologijsku intransingentnost, nije teško pretpostaviti da ni u svom privatnom životu nije vidio ništa sporno. Tumačenje grijeha uvijek je podložno tradiciji, duhu vremena i određenom skupu religijskih regula. Iz katoličke perspektive Schmittovo ponašanje je notorni grijeh, ali premda se u mladosti legitimirao kao veliki vjernik, nakon Prvog svjetskog rata svoje je katoličanstvo proglašavao „detotaliziranim“.

Gottfried Benn, znameniti pjesnik i liječnik, također Nijemac, specijalist za kožne i spolne bolesti, ali isto tako specijalist za ljubavne veze s glumicama, pjevačicama i ucviljenim udovicama, šokirao je javnost svojim stihovima u kojima se nije libio opjevavati najmučnije prizore iz prosekture. Istina, tek je završio jedan rat, a već se slutio drugi, u svojoj ordinaciji Benn se svakodnevno suočavao s trošnošću ljudskog tijela, a njegova književna ostavština i njegov privatna biografija tek su jedan od pokazatelja da eros i tanatos uvijek plešu svoju bespoštednu, katkad očekivanu ali nikad posve objašnjivu ili ukrotivu igru. Bennove  ljubavnice vjerojatno ne bi uspio pobrojati ni on sâm. S jednom od njih, Elinor Büller, bio je u dugogodišnjoj vezi, a kad mu je ona predložila da se vjenčaju odgovorio joj je da je brak „institucija za paraliziranje seksualnog nagona“. S Bennom bi se bez dvojbe složio i sveučilišni profesor Schmitt. I ne samo on. Dvadesetih godina minulog stoljeća Benn je već bio sredovječni gospodin, udovac, kćerku je poslao u Dansku, dok mu je brat bio osuđen na smrt zbog ubojstva jedne žene. Savršen predložak za film koji bi bio mješavina melodrame, horora i pornotopije s potpisima zaboravljenog Douglasa Sirka i našem vremenu bližih Johna Carpentera i Larsa von Triera. S liječničkim statusom, više nego pjesničkim, Benn je privlačio žene, pogotovo one frustrirane, nesretne i same. Svatko je među njima nešto davao, nešto uzimao u vrtoglavoj mješavini razuma i strasti, tražeći trenutak sreće ili toliko sanjanog raja. Jedne večeri Benna je nazvala njegova ljubavnica Lili Breda, umorna od života i nerealiziranih nadâ, u velikoj mjeri vezanih za njenog sugovornika. Ali Lilina naglo sklopljena slušalica nije slutila na dobro, Benn je odjurio do njena stana, a kad je stigao, Lili je ležala mrtva na pločniku. Na sprovodu u zimskim danima skupilo se jedva dvadesetak znanaca, Benn je kondolirao Lilinoj najboljoj prijateljici Elinor Büller, a dva tjedna kasnije našli su se zajedno u krevetu. Pjesnik i liječnik za spolne bolesti zaključio je samokritički: „Kruna stvaranja, svinja, čovjek“. Potkraj 1929. godine dizajnerica i kostimografkinja Mopsa Sternheim, kćerka dramaturga Carla Sternhima i spisateljice Tee Sternheim, prijateljica Klausa i Erike Mann i, što nije nevažno, borbena antifašistkinja, udala se za morfinista Rudolpha von Rippera. Njen vjenčani kum nije bio nitko drugi nego Gottfried Benn, pjesnik s kojim je bila u burnoj vezi i liječnik koji joj je ispumpavao trbuh nakon pokušaja samoubojstva. Teško je ući u sve finese Bennova ljubavnog života, tim više što je bio stručnjak za ono što Francuzi rafinirano zovu ménage a trois: usporedo s Elinor Büller, bliskom prijateljicom svoje pokojne ljubavnice Lili Breda, održavao je vezu s nekadašnjom suprugom Franka Wedekinda glumicom  Tilly Wedekind. Dvostruki život s Elinor i Tilly funkcionirao je godinama, a da njih dvije o tome nisu ništa ni slutile.

I tu nije kraj. Nakon Hitlerova dolaska na vlast, kad se beskrupulozni ženoljubac Benn počeo dodvoravati nacistima, među njemačkim emigrantima u Parizu nastala je panika. Käthe von Porada, modna novinarka koju je portretirao Max Beckmann, otputila se iz Pariza u Berlin u svetoj misiji Bennova obraćenja ili, drugim riječima, povratka na pravi put. Käthe i Benn našli su se u Berlinu, nakon drugog susreta završili su u kinu i vrlo brzo u ljubavnom klinču. Po povratku u Francusku, jednom od najglasnijih i najdosljednijih pisaca koji su protestirali protiv Hitlera, a to je bio Klaus Mann, Käthe von Porada ipak nije priznala istinu o onom što se događalo u Berlinu. A Bertolt Brecht, deklarirani ljevičar i promotor epskog teatra koji je s Operom za tri groša, nastaloj u tandemu sa skladateljem Kurtom Weillom, stekao svjetsku slavu? Ljubavne zavrzlame u Ibsenovim ili Strindbergovim dramama prava su limunada spram onih koje je u svom privatnom okruženju režirao Brecht. U proljeće 1929. u Teatru na Schiffbauerdammu, neobaroknom zdanju u kojem je Brecht dvadeset godina kasnije osnovao Berliner Ensemble, održana je premijera predstave Pioniri u Ingolstadtu koju je potpisala njegova ex-ljubavnica  Marieluise Fleisser. Desetog travnja iste godine oženio se Helenom Weigel, bečkom glumicom židovskih korijena s kojom je već imao sina Stefana. Ali odmah poslije vjenčanja Brecht je odjurio na Kolodvor Zoo i skrušeno priznao svojoj ljubavnici Caroli Neher da se oženio Helenom Weigel. Da bi farsa bila potpuna, ni gospođa Neher nije bila bez obligacija. Bila je udata za pjesnika Klabunda, autentičnim imenom i prezimenom Alfreda Henschkea, koji je u Davosu živio svoje zadnje dane, a ona je putovala do Berlina samo  zato da bi saznala da joj je Brecht opet dao nogu. Nije se bolje provela ni Elisabeth Hauptmann, još jedna od njegovih trofejnih dama s kojom je ljubovao u to isto vrijeme. Poslije svega gospođa Hauptmann pokušala je samoubojstvo, a kad je opet došla k sebi upustila se u pisanje kazališnog teksta pod naslovom Happy End. I toj drami, makar papirnatoj, pečat je opet dao Brecht jer je u predstavi jedne ljubavnice (Elisabeth Hauptmann) glavnu ulogu tumačila druga ljubavnica (Carola Neher). I umjesto finala: glavnu mušku rolu u tom komadu preuzeo je Theo Lingen, novi partner Brechtove prve supruge Marianne Zoff. Kako se moglo i predvidjeti, Brechtov brak uskoro je zapao u krizu, premda je kriza, ako ćemo pravo, bila njegovo trajno stanje. Glavnu ulogu u svom  manje poznatom komadu Majka namijenio je supruzi Heleni Weigel, dok je sluškinju igrala Margarete Steffin, 24-godišnji djevojčurak iz radničkog miljea, komunistkinja i borkinja za novi svjetski poredak koja je duhom i tijelom korespondirala s Brechtom. Takvo što teško je zamisliti i u najluđoj komediji zabuna, koja nema veze s onom manje poznatom Shakespeareovom dramom (The Comedy of Errors). Mlada i neiskusna Margarete, slične onoj u Goetheovom Faustu, bolovala je od tuberkuloze, glumi zapravo i nije bila vična, pa je dični Brecht odlučio da joj satove dikcije daje njegova supruga Helene. Uostalom, opće je poznato da je zbog Helene počeo Trojanski rat. Brecht je uvlačio Margarete u svoje stanove, a Helene se morala brinuti da zaštiti djecu od moguće zaraze. U zamršenoj trijadi Elisabeth je figurirala kao tajnica, Helene kao supruga, Margarete kao inspiracija. Ovu potonju vodio je sa sobom na putovanja, pišući usput poeziju krcatu hormona i testosterona, sve dok Margarete nije zatrudnjela i pobacila. Po čijem nagovoru, jasno je i bez dodatnih objašnjenja.

Godine 1938. Brecht je proveo nekoliko romantičnih tjedana u društvu s Ruth Berlau u Švedskoj. Ta danska dama bila je glumica, spisateljica, redateljica i fotografkinja, a niski pobrojenih vokacija (ako je to vokacija) valja svakako dodati da je bila Brechtova ljubavnica. I njena sudbina sve je prije nego obična.  Kao trinaestogodišnja djevojčica ostala je u drugom stanju, pa je morala prekinuti školovanje. Reputaciju glumice stekla je ulogom Anne u Brechtovim Bubnjevima u noći. Biciklom je obilazila Sovjetski Savez, po povratku se priključila komunističkoj partiji Danske, a sudjelovala je i u Španjolskom građanskom ratu. Brechta je slijedila svugdje, i u Sjedinjene Države, a Helene Weigel ju je stavila na crnu listu poslije Brechtove smrti 1956. godine.  S Brechtom je objavila zbirku kratkih priča Svaka životinja to može (Jedes Tier kann es) koja svjedoči o fizičkoj ljubavi na način koji ne korespondira s građanskim moralom. Otvorenost i duhovitost, pogotovo ako je posrijedi seksualnost, uvijek su djelovale subverzivno, pa ni književni i ljubavni dvojac Berlau-Brecht nije mogao računati na pretjeranu popularnost te knjige.

Ovakve i slične, teško odredive epizode, stari Zagrepčani rekli bi štikleci, ili pikanterije, u knjizi Ljubav u doba mržnje (Liebe in Zeiten des Hasses) nisu iznimka nego pravilo. Štoviše, njen autor, njemački pisac i povjesničar umjetnosti Florian Illies inzistirao je upravo na toj drugoj, uglavnom zanemarenoj, katkad vješto skrivenoj ali vazda provokativnoj strani biografija koje u konačnom zbroju pokazuju ili potvrđuju ono notorno: da je eros u svim manifestacijama, društveno prihvaćenim i onim drugim, kanoniziranim i anatemiziranim, u temeljima ljudskog bića. U idealiziranom obliku seksualno sjedinjenje je utjelovljenje sklada, znak plodnosti i harmoniziranja suprotnosti. U svojoj srži ono ne znači ništa manje nego beskrajno repetiranje iskonske hijerogamije, zagrljaja neba i zemlje u kojem su rođena ili će se roditi sva bića. Oni i one o kojima svjedoči Illies, a koji su u europskoj i svjetskoj kulturnoj povijesti 20. stoljeća ostavili velik trag, ne bi bili to što jesu da u pozadini njihovih pregnuća nije tinjao erotski žižak. Katkad taj žižak nije tinjao nego je plamtio, a to što su njihovi privatni životi ostali u sjeni njihove javno fiksirane ili pomno retuširane slike, pitanje je koje zavređuje posebnu elaboraciju. Kako god bilo, Illies je napisao knjigu koju nije jednostavno smjesti u bilo koji od postojećih i žanrovski legaliziranih pretinaca. Ako je takvo što uopće nužno. Njegova Ljubav u doba mržnje (hrvatski nakladnik Fraktura iz Zaprešića, prevoditelj Goran  Schmidt, godina izdanja 2024) po mnogočemu je bez presedana jer izbjegava jednu vrstu predrasude iz koje slijedi da o djelu treba suditi isključivo kao o djelu, neovisno od kontekstu i biografskim faktima,  dok se s druge strane ne spušta na razinu frivolnosti i prizemnog senzacionalizma, toliko svojstvenog masmedijskom svijetu koji je, nošen imperativnom potrebom za profitom, izgubio  toliko potrebno dostojanstvo. A ako su činjenice trač, ako Carl Schmitt, Gottfried Benn, Bertolt Brecht i drugi nisu poduzimali ono o čemu svjedoči Ljubav u doba mržnje, onda je Illies najveći spletkar u europskom dijelu svijeta koji, unatoč svom stoljećima njegovanom pedigreu, gubi nekadašnji sjaj. Kad piše o intimnim epizodama iz života svojih junaka ali i junakinja, Illies je duhovit na način koji ne prelazi granicu dobrog ukusa i, premda je posvećen onom što se događa unutar četiri zida, između dvoje, možda troje ili tko zna koliko partnera i partnerica, piše tako da je jasno kako o objektima svog zanimanja zna praktički sve, a pogotovo ono zbog čega su velikim slovima upisani u enciklopedijama europske i ne samo europske kulture.

 

Njegova ”Ljubav u doba mržnje” (hrvatski nakladnik Fraktura iz Zaprešića, prevoditelj Goran Schmidt, godina izdanja 2024) po mnogočemu je bez presedana jer izbjegava jednu vrstu predrasude iz koje slijedi da o djelu treba suditi isključivo kao o djelu, neovisno od kontekstu i biografskim faktima, dok se s druge strane ne spušta na razinu frivolnosti i prizemnog senzacionalizma, toliko svojstvenog masmedijskom svijetu koji je, nošen imperativnom potrebom za profitom, izgubio toliko potrebno dostojanstvo.

Kao već spomenuti Benn, Louis Ferdinand Céline, bio je liječnik, ali je isto tako bio veliki pisac i deklarirani antisemit. Jedna njegova ljubavnica zvala se Elizabeth Craig, druga Erika Irrgang. S potonjom je bio u strastvenoj vezi, pa joj je jednom zgodom poslao 250 franaka kako bi iz Vroclava doputovala k njemu u Pariz. Ali nekoliko dana prije nego što je Erika stigla, u Café de la Paix upoznao je 27-godišnju učiteljicu gimnastike Cillie Pam iz Beča. Dva tjedna Céline i njegova nova izabranica obilazili su Pariz. Cillie mu je na koncu priznala da je udana i da je Židovka, ali u tom slučaju židovstvo se nije pokazalo kao prepreka njegovim seksualnim apetitima. Uostalom, premda mu je Hannah Arendt bila učenica i ljubavnica, u kasno otkrivenim Crnim bilježnicama i Heidegger se deklarirao kao otvoreni antisemit. Intimna putanja pisca slavnog romana Berlin Alexanderplatz, Alfreda Döblina, još jednog profesionalnog liječnika i specijalista za nervne bolesti (rođenog u obitelji asimiliranih Židova u Stettinu ili, točnije, Szczecinu, baltičkom gradu koji danas pripada Poljskoj), bila je s jedne strane tipična, a s druge bizarna. Ono prvo zato što se spram svoje supruge Erne, koja mu je pila krv na slamku i kinjila ga svojim ljubomornim ispadima, ponašao kao papučar, ono drugo zato što je godinama održavao vezu s Yolli Niclas. Vezu koju je Alfred tumačio na jedan, Erna na drugi, a Yolla na treći način. Toj dvadeset godina mlađoj fotografkinji, Židovki, u kavani Unter den Linden dan za danom čitao je ulomke iz romana Berlin Alexanderplatz koji je nastajao u sutonskim godinama Weimarske republike. Što je govorio svojoj Erni kad se vratio doma, ne zna valjda ni Illies. Döblin je Yollu predstavio svojoj obitelji, pa je postala redovita gošća u njihovoj kući. Yolla ga je fotografirala, njemačke novine revno su objavljivale te portrete, Erna je kiptjela kao Pretisov lonac, a sredovječni pisac koracao je stopama svoga oca koji je u istoj dobio upoznao svoju ljubavnicu. Jabuka ne pada daleko od stabla, pa nije daleko pao ni Döblin sin, iako se nije rastao od Erne, za razliku od njegova oca koji je napustio obitelj kad je mali Alfred bio desetogodišnjak. U noćnim urama, dok su njihovi sinovi spavali, Erna je tipkala dijelove romana koje će Papa sutradan čitati svojoj ljubavnici. I tako u krug. Kad je napisao novi kazališni komad, na premijeru u Leipzigu Döblin je putovao sa suprugom i ljubavnicom. Da bi farsa bila potpuna, komad se zvao Brak. Nakon paljenja Reichstaga, sa svojom obitelji emigrirao je u Pariz. Bez obzira na narogušenu suprugu, izvjesno je da ga je na tom putu kao sjena slijedila i Yolla.

Intimna legitimacija nobelovca Hermanna Hessea, pisca Siddharthe, Stepskog vuka i Igre staklenim perlama, koji je osvajao srca čitateljske republike, osobito adolescentske, nije manje zanimljiva od njegovih romana. Hesse se rodio u gradiću Calw u jugozapadnom dijelu Njemačke, ali je od 1911. do kraja svog vijeka živio u Švicarskoj. Simptomatično: Ninon Dolbin, Židovka iz Černivcija, grada u zapadnoj Ukrajini, u blizini Rumunjske, u kojem su rođeni Wilhelm Reich i Paul Celan, zaljubila se u Hesseove knjige onako kao to biva u godinama kad se djetinja nevinost prepleće s prvim mladenačkim zanosima. Ambiciozna Ninon, po struci povjesničarka umjetnosti, divila mu se više od dva desetljeća i premda je Hesseova potreba za samoćom bila ultimativna (bila je zapravo conditio sine qua non njegove književnosti), dopustio joj je da mu se približi. Igra je bila višestruka, tim više što ga je Ninon zavodila – ako je to prava riječ – u vrijeme kad je bila udana. Njen bivši iako još zakoniti muž, Benedikt F. Dolbin, bio karikaturist i scenograf. Hesseu nije bilo mrsko da ima obožavateljicu koja mu se želi posvetiti bez ostatka, ali primat pred ljubavlju imala je samoća. Ili njegova autonomija. I kad je napokon ušla u njegov život i njegovu kuću u Montagnoli u kantonu Ticino, ostali su na distanci. Hesse je stolovao na gornjem katu, u sunčanom dijelu kuće s raskošnim pogledom na jezero Lugano, dok je Ninon tavorila u memljivom suterenu. Imala je status gošće ili dvorkinje, reagirajući tek na gospodareve zahtjeve za hranom. Tko zna čega se sve bojao i pred čime se užasavao slavni pisac? Bio je već otac jednog djeteta ali se za svaki slučaj dao sterilizirati prije nego što se Ninon ušuljala u njegov švicarski azil. Onda ju je ipak oženio, ali kuća koju je gradio morala je imati dva zasebna objekta. A honeymoon je bio sve prije nego meden. Gospođa Ninon, rođena Ausländer, bivša Dolbin i sadašnja Hesse, otputovala je spavaćim kolima u Rim, a njen 54-godišnji izabranik u Baden, na liječenje. Ostarjelom mužu Ninon je sređivala rukopise i brinula se za njegovu korespondenciju. Umjesto željene disertacije i još željenijeg biološkog potomstva, vodila je računa o svakom Hesseovom hiru, čak i poslije njegove smrti. Ako se itko mogao poistovjetiti s mitskom Penelopom, onda je to Ninon.

Plesačica i glumica Ilse Jutta Zambona rastala se od svog muža da bi se udala za Ericha Mariju Remarquea. Ali prema priznanju koje je ovaj potonji dao svojoj sestri, nije se oženio zato da bi usrećio sebe, jer on sretan ne može biti, nego zato da bi usrećio nekog drugog. Koliko je u tome uspio, možda otkriva činjenica da su se umjesto za djecu odlučili za irskog setera. Vrlo brzo Jutta je počela avanturu sa scenaristom Franzom Schulzom, ali nakon što je prebio svog konkurenta, a pogotovo nakon golemog uspjeha romana Na zapadu ništa novo, koji mu je priskrbio velike tantijeme, Remarque se upustio u aferu sa svojom agenticom Brigitte Neuner. Dolce con utile, rekli bi Talijani. I Brigitte je bila u braku, doduše umirućem, a Jutta i Remarque rastali su se jednako brzo kao što su se brzo i vjenčali. Nakon povratka s europskih lutanja, Remarque je u salonu Betty Stern našao novu ljubavnicu, devetnaest godina mlađu Ruth Albu, lijepu glumicu i još uvijek suprugu sina Arthura Schnitzlera. U Porto Roncu pokraj jezera Maggiore, u južnoj Švicarskoj, zaljubljeni dvojac otkrio je vilu koja je pripadala Arnoldu Böcklinu. Istog časa Remarque  je kupio vilu: u pripremama za useljenje zajednički su sudjelovale bivša supruga Jutta Zambona i nova ljubavnica Ruth Albu, dok mu je u financijskim transakcijama asistirala agentica i bivša ljubavnica Brigitte Neuner. Istina je, ljubav ne poznaje granice. U proljeće 1936. Remarque se zatekao u Budimpešti. Osim što je ondje dospio sa svojom ljubavnicom Margot von Opel, bio je među prvima koji su u rezidenciji baruna Ferenca von Hatvanyja vidjeli Courbetovo platno Podrijetlo svijeta (L’Origine du monde), koje nije prestalo sablažnjavati ćudorednu publiku. U tim godinama, dok je Hitler divljao i spremao se za rat, svi putovi vodili su u Sjedinjene Države.

S onu stranu bare Remarque je očijukao s Marlene Dietrich koja se narogušila  kad je ustanovila da se ovaj po drugi put oženio za Juttu Zambonu. Doduše, Remarque je to učino zato da bi je kao udanu gospođu spasio od progona. Mnogo godina kasnije njih dvoje sretno su se rastali po drugi put. Osim s Marlene Dietrich, slavni pisac bio je u vezi s glumicom Heddy Lamar (glavnom junakinjom Ekstaze), meksičkom glumicom Dolores del Rio i glumicom Paulette Goddard koja mu je 1958. postala i zakonita pratilja. U odnosu s Marlene Dietrich, najveći rival nije mu bio njen suprug Rudolf Sieber, ni u nju vječito zaljubljeni redatelj Joseph von Stenberg, nego lezbijska supruga nekog milijunaša i svjetska vedeta u utrkama glisera Joe Carstairs. Ako je vjerovati kuloarima, i onom što tvrdi Illies, Marlene Dietrich imala je aferu s mladim Johnom F. Kennedyujem, ali i njegovim ocem Josephom P. Kennedyjem. I tako dalje.

U labirintima ljubavnog namigivanja, koketiranja, prevara i preljuba najslabije se snalazio Walter Benjamin. Tom piscu rijetke mudrosti i neusporedivog stila u kontaktima sa ženskim svijetom  pamet nije bila od velike koristi. Benjamin je u Bernu upoznao Doru Sophie Pollak s kojom se oženio i dobio sina Stefana Rafaela. Ali taj brak nije bio dugog vijeka. Negdje 1924. godine, na otoku Capriju, Benjamin se zagledao u latvijsku glumicu i redateljicu Asju Lacis, fanatičnu komunistkinju koja ga je približila marksizmu. Asja je bila jezičac na vagi koji je pretegao u odluci da otputuje u Moskvu, a njoj je posvetio i svoju aforističku knjižicu Jednosmjerna ulica(Einbahnstrasse). Nije imao sreće ni s Julijom Cohn, njegova draga prijateljica Margarete Karplus udala se za Adorna, Olgu Parem šarmirao je svojom duhovitošću i elokvencijom, ali za nešto više od usputnog ljubakanja na ibizi (gdje je Benjamin tražio mir i spas od nadirućeg nacizma) ta njemačka Ruskinja nije bila spremna. Rođen u zodijačkom znaku raka, stidljiv i uporan, zabrinut za sina koji nije bio samo Židov nego i komunist, Benjamin je završio onako kao je završio. Strahujući da će ga španjolske vlasti repatrirati i šutnuti nacistima,  26. rujna 1940. otrovao se morfijem u katalonskom gradiću Portbou u provinciji Girona. Ono što bi bilo pogrešno zaključiti ogleda se u pretpostavci da su sentimentalnim univerzumom o kojem svjedoči Illies u dvadesetim i tridesetim godinama minulog stoljeća diktirali isključivo muškaraci.  Diktirali su do one mjere do koje su im to tolerirale njihove partnerice , koje nisu bile manje promiskuitetne od svojih zavodnika i bračnih drugova. Uostalom, za ljubav je potrebno dvoje, katkad troje, ovisno o afinitetima i moralnim skrupulama. Za preljub isto tako. Među ženskim protagonistkinjama koje se nisu libile bračnih izleta, heteroseksualnih, lezbijskih, pa i incestuoznih veza izdvajaju se Erika Mann, Tamara Lempicka, Alma Mahler, Anaïs Nin, Marlene Dietrich, Leni Riefenstahl, Greta Garbo, Mascha Kaleko, Thea Sternheim, Simone de Beauvoir. Impozantna lista za veliko poglavlje europske umjetnosti novoga doba, ali isto tako trofejni zbroj čarobnica i zavodnica koje se idealno uklapaju u Illiesov sentimentalno-seksualni mozaik. Ako bi Illiesova knjiga ikoga ispunila bez ostatka, onda je to Pedro Almodovar. Ne samo zato što Illiesove dokumentirane i na svoj način režirane storije savršeno korespondiraju s duhom Almodovarovih filmova, nego zato što nude takvu razinu inventivnosti i autorskog umijeća zbog kojeg će se čitatelji ili gledatelji intimizirati s njihovim junacima, koliko god oni “nastrani” bili. Spisateljica i glumica Erika Mann udala se a onda ekspresno rastala od glumca Gustafa Gründgensa, jer su u njima ionako bujali homoseksualni instinkti, glumica Pamela Wedekind, kćerka njemačkog dramatičara Franka Wedekinda, bila je djevojka Erike Mann i zaručnica njena brata Klausa Manna, nimfomanija Hitlerove redateljice Leni Riefenstahl bila je precizno sinkronizirana s potrebom za profesionalnim probicima, osim njenog muža Huga, u krevetu Anaïs Nin našli su se njen psihijatar Otto Rank, njen prijatelj Henry Miller i njen otac Joaquin Nin, a Marlene Dietrich nije birala samo muškarce nego i žene, među kojima se izdvajaju američka pjesnikinja i dramatičarka Mercedes de Acosta te nadaleko slavna Greta Garbo.

Legendarna Alma Mahler, žena triju isto tako znamenitih  muževa, zavodnica koja je izluđivala i svoje zakonite partnere i svoje ljubavnike, aplaudirala je nacistima, a antisemitskih ispada nije se libila ni pred svojim trećim suprugom Franzom Werfelom koji je, dakako, bio Židov.  U deset godina na koje se referira Illies, od 1929. do 1939,   propala je Weimarska republika, Hitler je postao kancelar, u Reichstagu su izglasani rasni zakoni, zaredali su Anschluss Austrije i Kristalna noć,  a Hitlerovim napadom na Poljsku 1. rujna 1939. počeo je Drugi svjetski rat. U isto vrijeme dogodio se preljub, ne jedan. Napokon, u početku europske civilizacije bijaše preljub jer je Trojanski rat počeo kad je lijepu Helenu, suprugu kralja Menelaja, oteo Paris, sin trojanskog kralja Prijama. Alternativna povijest, intimna i subverzivna, uvijek je izazovnija od one kolektivne i službene, uokvirine mitovima i lažnom pozlatom. Illies je to shvatio i kao pravi voajer zavirio iza kulisa, tamo gdje se skidaju maske i gdje se veliki ideali tope pred uznemirujućom energijom ljubavi koja poprima religijsko značenje. Dramski pisac Bertolt Brecht prakticirao je poligamiju, identificirajući svoju sudbinu s nepatvorenom melodramom. A što je poduzeo židovski kralj David kad se zagledao u lijepu Betsabeju čiji je muž Urija bio na ratištu? Kako je svoje priležnice tretirao Henrik VIII? A Donald Trump i ini prodavači magle koji su okupirali svijet, a samim tim i njegovu žensku polovinu? Umjesto Ljubav u doba mržnje, Illiesova knjiga mogla se zvati Vodič kroz razvratniživot. Nešto slično pošlo je za rukom njemačkom piscu Konradu Haemmerlingu koji je 1931. objavio Vodič kroz razvratni Berlin (Führer durch das lasterhafte Berlin). Objavio ga je pod pseudonimom Curt Moreck, ali nakon Hitlerova dolaska na vlast, završio je na lomači. Jest, Njemačkoj je u to doba dostajao samo jedan vodič, jedan Führer. Unatoč novom konzervatizmu i novom fašizmu, još tinja nada da takva sudbina neće zadesiti i Illiesove tekstove.

Tekst je izvorno objavljen u časopisu Novi Omanut Židovske općine Zagreb 

Piše: Zdravko Zima

Kupi knjigu!

 
Frakturini knjižari preporučuj...
1735373787267 002 - Fraktura
nagrada kocicevo pero za 2024. 2 - Fraktura
Francesca Melandri dobitnica p...

Add comment Otkaži odgovor

Your email address will not be published. Required fields are marked

Knjižara

  • beletristika (610)
    • suvremena književnost (206)
    • klasici i suvremeni klasici (43)
    • krimić, triler i misterij (83)
    • povijesni roman (63)
    • obiteljska saga (28)
    • ljubavni roman (21)
    • spekulativna fikcija & fantasy (29)
    • humor & satira (22)
    • kratke proze (56)
    • poezija i drama (61)
  • publicistika (110)
    • putopis (2)
    • povijest (27)
    • politika (10)
    • memoari i biografije (19)
    • eseji (33)
    • umjetnost, glazba i kazalište (3)
    • filozofija, sociologija, psihologija (6)
    • feminizam (10)
  • kultura življenja (29)
    • osobni rast (28)
    • hrana (1)
  • za djecu (17)
    • slikovnice 0-3 (2)
    • slikovnice 3-6 (13)
    • slikovnice 6+ (2)
  • za mlade (1)
    • fantasy, horor (1)
  • strip (1)
    • strip za odrasle (1)
  • Igračke (9)
    • drvene igračke (7)
    • plišane igračke / plišanci (2)
  • ARHIVA (554)
    • beletristika arhiva (446)
    • publicistika arhiva (108)

Popularne oznake

(seksualno) zlostavljanje autofikcija bildungs roman brak djeca domovinski rat Drugi svjetski rat Fraktura holokaust Hrvatska intima intimna drama intimno kriminalistički serijali majke melankolija memoar misterij mladi muško-ženski odnosi napeto nostalgija Novo odnosi majke i kćeri odnosi oca i sina odrastanje potraga za smislom povijesni roman priroda Proljetni sajam psihološka drama PTSP putovanje rat smrt suvremeno trauma XX. stoljeće XXI. stoljeće Zagreb zlostavljanje zločin žene život životna priča

Fraktura

  • O nama
  • Nagrade
  • Naš tim
  • Rukopisi
  • Zaposlenje
  • Copyrights
  • Impresum
  • O nama
  • Nagrade
  • Naš tim
  • Rukopisi
  • Zaposlenje
  • Copyrights
  • Impresum

Opće informacije

  • Načini plaćanja
  • Načini dostave
  • Uvjeti korištenja
  • Privatnost podataka
  • Politika kolačića
  • Načini plaćanja
  • Načini dostave
  • Uvjeti korištenja
  • Privatnost podataka
  • Politika kolačića

Korisne poveznice

  • Foreign Rights
  • EU projekti
  • Novo
  • Preporuke
  • Top ljestvice
  • Akcije i promocije
  • Autori
  • F magazin
  • FSK
  • Događaji
  • Foreign Rights
  • EU projekti
  • Novo
  • Preporuke
  • Top ljestvice
  • Akcije i promocije
  • Autori
  • F magazin
  • FSK
  • Događaji

Pratite nas

At Et-facebook Et-facebook Et-facebook Instagram Youtube Et-tik-tok-o

Korisnička podrška

Naručivanje i informacije

01 7900 889

web-knjizara@fraktura.hr

2025 © Fraktura. Sva prava pridržana.
Powered by Parhelion
Upravljanje privolama

Kako bismo pružili najbolje korisničko iskustvo, koristimo tehnologije poput kolačića za pohranu i pristup podacima. Prihaćanjem uporabe ovih tehnologija omogućavate nam pristup podacima poput ponašanja web preglednika i jedinstvenih identifikatora na ovoj web stranici. Neprihvaćanje ili povlačenje pristanka može negativno utjecati na mogućnosti i funkcionalnosti web stranice.

Funkcionalni Always active
Tehnička pohrana ili pristup je potreban jedino i isključivo iz legitimnog razloga omogućavanja funkcionalnosti koje su zatražene od strane korisnika, te za potrebe elektroničke komunikacije putem ove web stranice.
Postavke
Tehnička pohrana ili pristup je neophodan iz legitimnog razloga pohrane podataka koje nije zatražio pretplatnik ili korisnik.
Statistički
Tehnička pohrana ili pristup je potreban samo za statističke namjene. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Tehnička pohrana ili pristup je potrebna za stvaranje korisničkih profila i slanje promidžbenih materijala, odnosno praćenje korisnika na ovoj web stranici i drugim web stranicama u srvhu promidžbenih aktivnosti.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Odaberi
{title} {title} {title}
Upravljanje privolama
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcionalni Always active
Tehnička pohrana ili pristup je potreban jedino i isključivo iz legitimnog razloga omogućavanja funkcionalnosti koje su zatražene od strane korisnika, te za potrebe elektroničke komunikacije putem ove web stranice.
Postavke
Tehnička pohrana ili pristup je neophodan iz legitimnog razloga pohrane podataka koje nije zatražio pretplatnik ili korisnik.
Statistički
Tehnička pohrana ili pristup je potreban samo za statističke namjene. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Tehnička pohrana ili pristup je potrebna za stvaranje korisničkih profila i slanje promidžbenih materijala, odnosno praćenje korisnika na ovoj web stranici i drugim web stranicama u srvhu promidžbenih aktivnosti.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Odaberi
{title} {title} {title}